Запрошую до співпраці

Я - учитель!
«Твори добро», - душа моя благала.
 «Запалюй світло», - радили батьки.
Я нелегкий для себе шлях обрала,
Щоб нести світло і добро через віки.

В усі часи учитель – то є сила,
Він совість, розум, світла голова.
 Хоч в це сьогодні вірити несила,
Але ви знаєте, я все-таки права.

Я щиро вірю у мистецтво слова,
Я намагаюсь в душу зазирнуть,
Навчити бачити прекрасне і чудове
І правильно обрать майбутню путь.

 Читання, і письмо, і рахування –
Цьому навчити не проблема вже.
Мета сучасного нелегкого навчання –
 Людина, що життя в собі несе.

Дітей я прагну научити жити,
Іти за покликом палких сердець,
Красу і відчувати, і творити,
І інших чути, й слухати себе.

Нехай я крапля у освітнім морі,
 Нехай зірок з небес не дістаю,
Знання мої не стліють у коморі –
 Я їх сучасним дітям роздаю.


Науково-методична проблема:


Розвиток читацьких навичок школярів

„Читання – це віконце, через яке діти бачать,
                                          пізнають світ і самих себе”.
В.О.Сухомлинський

Читання є основою всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам′ять, уява, слухові та зорові аналізатори. Дітям не просто поєднувати водночас зорове сприйняття і висловлювання звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Не володіючи технікою читання, дитина втрачає до нього інтерес, погано розуміє і засвоює зміст, швидко стомлюється. Тому розвиток техніки цього вміння та розуміння прочитаного - слів, словосполучень, речень - взаємопов′язані і мають здійснюватися одночасно.
На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця. Вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний), розвиток антиципації - вміння передбачити наступні літери, слово. Вдосконаленню цього процесу сприяє стимуляція до швидкого читання. Адже головним фактором розвитку дитини є бажання. Бажання читати в учнів виникає тоді, коли вони володіють усвідомленим читанням, коли в них розвинуті навчально-пізнавальні мотиви читання, коли стимулюється інтерес до читання.
Для підвищення якості читання в початкових класах необхідно поєднувати роботу над текстами із спеціальними вправами, що впливають на розвиток артикуляційного і слухового апарату, правильної постановки дихання, периферичного зору, тобто в умінні бачити сусідні слова, уміння передбачати, сприяють розвитку уваги, пам′яті, подоланні регресій, тобто зворотнього руху очей для уточнення прочитаного.
Запропоновані нижче вправи допоможуть дитині оволодіти необхідними навичками при опануванні процесу читання. Виконання вправ повинно бути не одноразовим підходом, а системою. У читання немає вихідних! 
Бажаю успіху! Вчіться граючись!


УДОСКОНАЛЕННЯ ТЕХНІКИ ЧИТАННЯ НА УРОК

Вправи з удосконалення техніки читання, на мою думку,  мають бути спрямовані на кілька аспектів, які я пропоную розглянути нижче і які ефективно можна використовувати на уроках мови.
   Розвиток чіткості вимови
Матеріалом для відпрацювання вимови можуть бути чистомовки, чистомовки – добавлянки, скоромовки, які заучуємо напам’ять і читаємо з різними завданнями: повільно і тихо; швидше і голосніше; дуже швидко тощо.

1) читання скоромовок:

1. Я печу, печу, печу
Діткам всім по калачу.
Зверху маком потрушу,
В піч гарячу посаджу.

2. Женя з бджілками не дружив,
Женя бджіл завжди дражнив.
Женю бджоли не дражнили,
Та  дражнила нажалили.

3.  Взимку вітер вовком виє,
Всіх лякає сніговієм.
Ти не вій, не вій, Вітриську,
До весни вже зовсім близько.

2) читання чистомовок.

а) Ер – ер –ер – все ясніє відтепер,
Ар – ар – ар – вже закінчили буквар,
Мо – мо – мо – читанку читаємо,
На – на – на – в нас п’ятірка не одна.

б)  На – на – на – в лісі виросла сосна,
Ка – ка – ка – і висока і струнка,
Ять – ять – ять – шишки з гілок вже висять.
Ать – ать – ать – шишкарі до нас спішать.

в)  Рі – рі – рі – прилетіли снігурі,
Уг – уг – уг – звеселіло все навкруг,
Ра – ра –ра – ми зустріли снігура,
Ки – ки – ки – всі дивились залюбки.

3) читання слів, вимова і написання яких не збігаються (се(и)ло, ве(и)сло,пе(и)ро, ве(и)сна, ке(и)рмо, ре(и)вуть); важких для вимови слів (ДЖміль, ДЗеркало, ДЗиґа, бринДЗа).
Вироблення уваги до слова і його частин як передумови правильного читання.
Це може бути читання:
1) слів з різними закінченнями (дуб –дуби –дубами,  батько – батьком – на батькові);
2) слів із спільним коренем (ліс – лісовий – лісник – лісовичок );
3) словосполучень з різними частинами мови (вірний друг – вірність друга, вітер моря – морський вітер).
 Слід зауважити: такі вправи використовують лише під час вивчення відповідних мовних тем з української мови.
Розвиток швидкості читання.
Звичайно, над розвитком швидкості необхідно працювати систематично. Однак швидкість читання повинна тісно пов’язуватись із осмисленням того, що учень читає. Тому на уроках мови вважаю важливими вправи, які передбачають знаходження в тексті певних слів, речень, абзаців, які підтверджують повне судження, готують учнів до переказу. Тут, на мою думку, важливо звернути увагу на розвиток швидкісного читання без зовнішніх проявів промовляння.
Для цього рекомендую вправи, коли учні читають заданий текст із фіксацією часу і наступною перевіркою змісту прослуханого.
   Наприклад:
1)  У поданому тексті за 2 (3) секунди знайдіть:
-  4-6 слів із ненаголошеними звуками Е, И в першому складі;
-  5-6 прикметників (дієслів);
-  елементи опису (міркування);
-  антоніми (синоніми) до слів, що записані на дошці.
2) За 1 хвилину назвіть кількість речень у записаному на дошці тексті (без поділу на речення).
3) Дайте відповідь словами тексту.
Два – три запитання записані на дошці. Учні читають даний їм текст і знаходять слова, які є відповіддю на запитання. Вчителю необхідно відзначити тих, хто зробив це першим.
4) відкрийте останню сторінку підручника («Зміст»). Хто першим:
- назве теми, які вивчались у розділі «Іменник» («Прикметник»);
- знайде сторінки, на яких можна дізнатися про зміст розділу «Слово»;
- покаже, де у підручнику треба шукати запитання для повторення? Назвіть сторінку з такими запитаннями. Як зробити це швидко?
    У формуванні навичок швидкого читання велике значення має робота в парах. Один учень читає, другий фіксує час, ставить запитання до прочитаного змісту.
    Також діти люблять читати перед класом підготовлений удома текст для переказу.
Розвиток антиципації окремих слів.
Цей процес може здійснюватись за допомогою таких вправ:
 1) Доповніть першу (другу) частину приказки.
Дав слово…
Хліб і вода - …
2) З’єднай дві частини прислів’я.
Не одяг прикрашає людину, а ….  не страшно нічого.
Хто не чинить лихого, тому ….  добрі діла.
3) Доповніть діалог.
- Олю, у тебе є українські народні казки?
- …
- А ти можеш назвати героїв казки «Котигорошко»?
- …
4) Прочитай. Визнач тему і основну думку висловлювання, яке ти можеш скласти з наведеними словами.
   Люди, хліб. Зерно, дивом. Кинуте, колоском. Соками землі. Нелегко дається. Ціну, хлібороби.
5) Прочитайте відкриті слова. (На дошці записаний текст. Частина його закрита).
   В будинку Сергійка жив їжачок. Він був ручний. Всі його часто гладили. За це його прозвали ПухнастикомВосени їжак зник. Хлопчик його довго шукав їжачка, але не знайшов. Навесні
Про кого говориться в тексті?
Що про нього говориться?
Як ви здогадались?
  Я гадаю, що удосконалення техніки читання на уроках мови проходитиме ефективніше, якщо:
учні будуть усвідомлювати практичне значення швидкого і правильного читання;
вчитель добиратиме завдання і дидактичний матеріал так, щоб органічно поєднувати розв’язання лінгвістичних задач із розвитком техніки читання.
  На уроках читання широко використовую різноманітні інноваційні технології, які вдосконалюють зорове сприйняття і вимову, дають мені змогу з меншою затратою сил досягти кращої результативності своєї праці, добитися глибоких і міцних знань, практичних умінь і навичок учнів. Перевагу віддаю побудові “асоціативного куща”, читанню із зупинками, грі “так – ні”, читанню з передбаченням, “кріслу автора”, “мозковій атаці”, роботі в групах, парах, "грі карусель".
 Для ефективного застосування цих методів старанно планую свою роботу: даю завдання учням для попередньої підготовки – прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання.
   Організована таким чином робота сприяє розвитку навичок читання. Часто активізувати учня мені допомагає така форма, як “мозковий штурм” (як у фронтальній, так і в груповій роботі). Цю форму роботи використовую для узагальнення вивченого матеріалу, для актуалізації опорних знань під час підготовки до вивчення нової теми.

 Саме тому на своїх уроках читання я намагаюсь застосовувати різноманітні інноваційні технології, прийоми і вправи, які вдосконалюють зорове сприймання і вимову дають мені змогу з меншою затратою сил досягти кращої результативності своєї праці, добитися глибоких і міцних знань, практичних умінь і навичок учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар